السيد الخميني
379
صحيفه امام ( مجموعه آثار امام خمينى ) ( فارسى )
مصاحبه [ با تلويزيون « اى . آر . دى » آلمان دربارهء آينده رژيم پهلوى ] زمان : 17 آبان 1357 / 7 ذى الحجه 1398 مكان : پاريس ، نوفل لوشاتو موضوع : آينده سلسلهء پهلوى مصاحبهكننده : خبرنگار كانال سه تلويزيون « اى . آر . دى » آلمان سؤال : [ حضرت آيت اللَّه ، شرايط شما براى يك دولت مورد قبول چيست ؟ و همين طور هدفهاى شما براى اينكه جامعهء ايرانى را از وضع كنونى به جامعهء مورد قبول خودتان تبديل كنيد ، چيست ؟ و آيندهء سلسلهء پهلوى را چه جور پيشبينى مىكنيد ؟ ] جواب : اما در مورد سلسلهء پهلوى : اصولًا ما هيچ شرطى را در حكومت شاه يا تبديل حكومت او به حكومتى ديگر در سلسلهء او نخواهيم پذيرفت . با رفتن سلسلهء پهلوى ، يك نظام جمهورى اسلامى مترقى پيش مىآيد كه در اين نظام به اتكاى ملت ، سرنوشت ايران معلوم و دولت تعيين مىشود . [ منتقدين خارجى چنين تصور كرده و بيان مىكنند كه اگر حضرت عالى در مسائل سياسى ايران نفوذ پيدا كنيد پيشرفتهايى كه در زمينهء مدرنيزه كردن جامعه به وجود آمده از بين خواهد رفت . اگر اين درست نيست ، لطفاً نظرتان را بفرماييد ] - تا كنون كه پيشرفتهايى در ايران نشده است . آنچه انجام گرفته به شكل پيشرفت است و در واقع جز تخريب بيش نيست . اگر حكومت به دست ملت بيفتد ، آنها در مصالح خودشان كوشا خواهند بود و آن گاه ان شاء اللَّه سريعاً پيشرفت حاصل مىگردد . [ در صورت تغييرات شديد در ايران ، چه نتايجى براى كشورهاى اروپاى غربى بويژه آلمان غربى به وجود خواهد آمد ، بخصوص در زمينهء نفت ؟ ] - نتايج بدى به بار نخواهد آورد . با همهء دوَلى كه به احترام با ما رفتار كنند ، ما نيز با آنها به احترام متقابل رفتار خواهيم كرد . و نفت را پس از آنكه در اختيار ما باشد و كسى در آن دخالت نكند به مشتريان خود خواهيم فروخت و پول آن را خرج خود ملت مىكنيم . [ با امريكايىهايى كه در كشور شما هستند چه خواهيد كرد ؟ و همچنين آيا از نفوذ شوروىها در كشور